Wednesday, July 8, 2009

Cinta sejati ibarat hantu???

Cuti kali ini aku berkesempatan menghabiskan beberapa buah buku, tapi di sini aku ingin berkongsi satu isi kandungan sebuah buku yang aku baca. Aku baru baca buku ni dalam setengah bahagian baru. Maknanya tak khatam lagi la buku yang aku baca ni. Namun, aku cukup tertarik dengan sebuah kata-kata yang terdapat dalam kata pengantar yang diletakkan dalam buku ini. Oh lupa pulak, tajuk bukunya “Kisah Cinta Dalam Al Quran” tulisan Ustaz Misbah Majidy dari Indonesia. Buku ni aku beli masa Book Fair kat Kelantan hari tu.

Sebelum aku pergi ke kata-kata yang dimaksudkan, biarlah aku bagitau dulu apa yang best sangat berkenaan buku ni. Buku ni menceritakan kisah-kisah cinta yang terdapat dalam Al Quran. Yang menariknya, setiap kisah diceritakan dengan penceritaan yang menarik. Dan ada VCD percuma tau, ceramah Tok Guru Nik Aziz tentang CINTA. Nak ulas banyak-banyak aku tak abis baca pun lagi. Nantilah, kalau aku berkesempatan aku cuba la wat ulasan buku tu (Kalo aku rajin la)..

Berbalik tentang kata-kata yang aku nak ceritakan, mungkin ada yang pernah dengar mungkin jugak ada yang tak pernah dengar…
Kata-kata tu diambil dari Francois Duc de La Rochefoucauld “true love is like ghosts, which everybody talks about but few have seen”…

Wah, ada betul jugak kan kata-kata orang ini. Bila direnung balik, tak ramai yang bertemu cinta sejati. Ada yang patah di tengah jalan. Yang bertunang pun bisa putus. Yang berkasih bisa berpindah haluan. Macam-macam. Tapi aku secara peribadi selalu mengingatkan diriku, nak cari cinta sejati jangan tergesa-gesa. Tenang dan sabar.Insyaallah, ia akan datang sendiri. Aku akui, kata-kata hati ada kebenarannya. Sememangnya, aku pernah hampir-hampir terjebak dalam hal seperti ini. Namun, Alhamdulillah ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Aku lebih berhati-hati dalam mengikut langkah hati. Semoga diri dan hati ini mampu dijaga. Soal cinta itu hantu ke, boleh dapat cinta sejati ke, kita yang menimbulkan persoalannya… Dan kita yang akan memberikan jawapannya….

Dan kat sini aku ingin kongsikan rahsia cinta teragung.. Nak tau tak, semuanya ada di sebalik ayat ni:
“Katakanlah jika kamu menyintai Allah, maka ikutlah aku nescaya Allah akan
mengasihimu” (Surah al-‘Imran :Ayat 31)

No comments:

Post a Comment