Sunday, July 5, 2009

Kisah Perahu (Bahagian2) –Analogi Cinta.

Kenapa cinta?? Itulah persoalan yang mungkin timbul apabila aku memberitahu jawapan tentang analogi dalam kisah perahu (Rujuk artikel lepas).

Jawapan yang aku bagi tetap sama. ANALOGI CINTA.

Sebenarnya, analogi tentang ini aku kutip dari sebuah buku yang aku baca. Dari buku tu, aku cuba membuat rumusan. Maka, terhasillah sebuah kata-kata dari kotak fikiranku, dari kata-kata yang aku letak ni, mungkin korang dah tau apa yang aku cuba maksudkan.

“Kisah cinta itu ibarat perahu, pulau dan lautan..
Gelora lautan yang hebat mampu menelan perahu..
Namun ketahuilah, kehebatan pengemudi perahu itu kadang kala bisa menewaskan badai lautan yang mengganas..
Sediakanlah perahu terbaik untukmu..
Carilah ilmu mengemudi perahu itu..
Untuk pastikan dirimu tiba di pulau bahagia..


KETAHUILAH,
Perahu itulah HATI..
Lautan adalah KEHIDUPAN..
Pulau yang dituju adalah MATLAMAT CINTA..

No comments:

Post a Comment