Saturday, March 21, 2009

Aku menyayangimu...

Minggu pertama bulan 3-
Balik kali pertama ke KELATE dalam tahun 2009 memberikan aku peluang melepaskan segala rindu….
Bertemu dengan mak ayah aku,adik-adik…

“Bulan ni bulan anak-anak balik rumah” mak aku berkata pada suatu hari...
Tergambar riak senyuman di wajahnya walaupun nampak tenang.
”Wakponyo (kenapa)?” Aku bertanya..
”Minggu ni Hakim balik.. minggu depan abe Apik... Pastu, minggu lepas tu Along, minggu last bulan 3, Abe din” Mak aku berkata.
Oooooo.... rupa-rupanya, tanpa kami merancang bersama.. Allah mengaturkannya...
Kami balik ke rumah ... merupakan sesuatu yang menggembirakan ayah dan ummiku serta adik-adikku yang lain....


Pastinya kepulangan kami setiap minggu menghiburkan ummi dan ayahku..
Aku balik sebab cuti mid-sem...
Abe Apik balik sebab cuti sekolah, sementalah kak ipar seorang cikgu...Ambil peluang..
Along balik sebab saja2 nak balik... Katanya dah lama x makan nasi kat rumah..
Abe Din balik nak uruskan hal2 yang sepatutnya....berkenaan hari bahagianya..Heheheh..

” Dulu, tengok anak2 ramai, bergaduh sesama adik beradik, berebut mainan.....riuh rendah satu rumah. Bila semua dah besar semua dah ada jalan nak tentukan hidup masing2” Begitulah maksud mak aku pada suatu ketika..

Kadang2 aku tersenyum sendiri mengingat masa2 dulu..
Adik beradik yang ramai menjadikan suasana cukup meriah. Banyak kenangan indah.
Bila dah besar, dan bila dok berkumpul semua....hubungan kami semua masih lagi rapat.. Topik cerita dan perbincangan adik beradik je yang berubah.. Kalau dulu dok cerita pasal kartun, mainan dan macam2 lagi... Sekarang dok bercerita pasal politik, kehidupan dan persoalan hati...

Kadang2 kami mengusik sesama sendiri.. Maka dan ayahku sering tersenyum bila melihat semua itu...
Dan kami juga sedar, kami tetap ada tanggungjawab bersama.. Kami masih ada adik2 yang perlu dibimbing..
Paling penting, Kami diamanahkan untuk menunaikan peranan2 kami sebagai anak, abang dan adik.... Semestinya, menjadi tanggungjawab kami untuk menjaga ikatan ini dan menggembirakan ibu dan ayah kami.. Ber’trilion” ucapan terima kasih dari kami untuk ibu dan ayah belum mampu membalas segala jasa-jasa mereka...

Alhamdulillah, Allah memberikan peluang kepada kami untuk menggembirakan hati ummi dan ayah kami..

Walaupun kami pulang sekejap saja, namun kepulangan kami amat bermakna untuk ummi dan ayahku... Semoga kasih sayang ini terus bertaut dengan ikatan hati yang dinaungi keredhaan Allah...

Untuk Ummi dan Ayah
Diriku menyayangimu....
Terima kasih atas segala Kasih Sayangmu.....

No comments:

Post a Comment