Sunday, April 11, 2010

Aku dan kehidupan Siri 1 (Bertatih)

Zaman sekolah yang aku tempuhi memang banyak pahit dan manisnya. Tak tahu la yang pahit banyak ke, yang manis banyak. Tapi macam2 yang aku dapat masa aku berada di bangku sekolah rendah dan sekolah menengah. Bila mengingati cerita-cerita lama di sekolah suatu ketika dahulu, aku kadang-kadang tersenyum sendiri. Kenangan yang tak mungkin aku lupakan. Benarlah kata seorang temanku, kenangan itu terhasil dari pengalaman-pengalaman yang pernah kita lalui. Kenangan itu bukan sekadar untuk dijadikan ingatan, tapi juga sebagai pelajaran dan pengajaran berguna untuk kita menempuh masa depan. Aku tidak pernah memasuki sekolah yang pelajarnya terdiri daripada dua jantina berbeza (laki dan perempuan la). Hatta di sekolah rendah, aku tidak melihat seorang pun murid perempuan belajar di sekolahku.


Masa di sekolah rendah, aku berkawan hampir dengan semua orang. Dan aku tak pernah bergaduh pun dengan mereka. Berselisih faham sekali sekala tu pernah la. Hehehe.. Biasa la budak2 lelaki, sejak dari kecil lagi tidaklah serajin budak2 perempuan (aku tak tahu budak perempuan serajin mana, sebab aku takde pun kawan perempuan yang aku kenal). Kalau aku jumpa budak perempuan pun, kat rumah Mak Muda la (Tempat aku mengaji Al Quran petang2). Memang nampak rajin pun diaorang. Budak laki macam biasa la, lepas mengaji sekali dua, terus pergi beli aiskrim. Makan2 ais krim (Aku pun join sekali). Teruk2... Tu kisah masa aku darjah 3 dan 4 la. Berbalik cerita kat sekolah rendahku. Masa darjah tiga, aku turun ke kelas kedua, sedih kot. Huhuhu.... Tapi ada hikmah rupanya. Di kelas kedua ini aku menapak. Lepas tu mengorak langkah. Alhamdulillah.. Examku sentiasa berkeputusan baik. Aku sentiasa bermotivasi tinggi. Rupa-rupanya, booster tercipta di sini. Masa ni juga aku mengenali dunia baru, dunia kepimpinan (Tapi jadi ketua kelas je pun)..

Disebabkan sekolahku semuanya laki, masa pendidikan jasmani paling ditunggu2. Masa tu kerjanya main bola je. Yang tak bawa baju sukan, buang baju sekolah.. nampak body. Apa lagi, main bola x pakai baju la. Aku pula bukan jenis bintang bola sepak. Aku selalu jadi defender je.. Boleh rilek2 kat bawah. Seriously, bintangku dalam sukan xlah besinar sangat. Masa darjah empat lagi, aku cuba untuk pastikan dapat kelas first. Hehehe.. Alhamdulillah... Darjah 4,5, dan 6 aku kekal kelas first. Masa aku darjah lima, aku masuk pertandingan bercerita kisah Al Quran. Tapi lupa pulak apa tajuk ceritanya. Rasanya Kisah Nabi Ibrahim. Tak pasti2.. Aku tak tahu. Dan itu adalah kali pertama aku bercerita or bersyarah kot di hadapan murid perempuan. Aku x pasti pandangan mata aku ke mana masa tu. Kadang2 ke juri, kadang ke cikgu sekolah. Entah lah. Tapi aku x jadi johan la. Dapat nombor dua je. Hehehe. Masa darjah enam aku wakil sekolah lagi, kali ini aku bawa kisah Nabi Musa bertemu jodoh. Aku ingat sebab masa tu aku bawa replika kambing biri-biri yang aku buat dari manila card. Pastu aku tampal kapas. Dan masa tu aku tak menang jugak, dapat nombor tiga. Over confident la kot agaknya (Pengajaran: Jgn selesa dengan kejayaan lalu). Masa darjah enam, aku dapat tawaran jadi pengawas. Tapi aku tolak. Aku cakap aku tak nak jadi pengawas. Masa tu aku nak sangat sangat jadi pengawas perpustakaan, entah la. Mungkin sebab boleh pinjam buku lebih sikit kot. Hehehe (Jahat ke tak). Tapi aku x dapat jadi. Entah la. Aku pun tak tahu macam mana pengawas perpustakaan dipilih. Masa darjah lima dan enam, aku menjadi penolong ketua kelas. Disebabkan. pemilihan ketua dan penolong ketua kelas macam nak pilih calon pilihan raya, calon2 kena keluar kelas. Pastu mereka masuk balik untuk tengok keputusan. Pernah sekali, disebabkan jawatan penolong ketua yang aku sandang ni, aku dirotan oleh cikgu. Sebabnya, kelas aku bising pastu ada cikgu yang terkenal dengan kegarangannya datang. Tanya mana nama yang buat bising, aku dan ketua tak tahu dan takde nama tu. Kitaorang dua orang la yang kena. Tak sakit, tapi hati sedih. Orang lain yang bising, kami yang kena. Nasib baik sekolah tu semua lelaki. Tapi kini aku sedar, itu adalah ERTI TANGGUNGJAWAB. Aku faham, tugas ketua adalah seorang yang perlu bertindak proaktif. Tegas tapi mesra. Terima kasih cikgu. Rotanmu itu pastiku ingat sampai bila2.

Alhamdulillah, aku dapat masuk Hari Anugerah Sekolah dari darjah empat sampai darjah enam. Aku dapat anugerah terbaik mata pelajaran Agama Islam untuk darjah 4 dan darjah 5. Namun, masa darjah 6 aku kalah dengan seorang kawanku untuk mata pelajaran Agama Islam. Tapi masa tu, aku dapat untuk anugerah Bahasa Melayu Penulisan. Entah la... aku pun tak tahu. Tapi yang best masa darjah 4 dan 5, aku dapat buku. Masa darjah 6 pulak, aku dapat plak. Alhamdulillah.. Antara peristiwa yang best jugak masa sekolah rendah ialah Hari Keusahawanan Sekolah. Mana tak bestnya,hari tu budak2 darjah enam boleh buka gerai dan berniaga. Janji perniagaan halal. Aku dan 2 orang temanku buka perniagaan burger. Hehehehe.. memang laku giler2 kot. Burger sume habis. Banyak dapat untung. Yelah, budak2 kan. Mana pernah pegang duit banyak. Perjalanan di SK Sultan Ismail (1) selama 6 tahun mengajar aku erti pertama pendidikan. Bertatih di usia muda. Dengan 4A 1B dalam UPSR, aku mengambil keputusan menongkah arus baru. Maahad Muhammadi Lilbanin menanti dan menjanjikan cabaran baru.

Bersambung.......

1 comment:

  1. Salam...
    tringat zaman kanak2 nmpak,hehe~
    rupanye bakat skrg nh dh develop time sek rendah lg..
    teruskn prjuangan sahabatku,nnt kawe follow,lmbat skit,huhu~

    ReplyDelete