Wednesday, March 31, 2010

Mahallah oh mahallah

Keputusan pihak pentadbiran UIAM Kuantan untuk menempatkan semua pelajar perempuan di dalam Kampus Indera Mahkota (Talhah 1-7 & Maimunah 1-8) telah menimbulkan pelbagai reaksi di kalangan komuniti pelajar UIAM Kuantan. Keputusan yang akan berkuatkuasa mulai kemasukan Julai sehingga Disember 2010 ini memberikan erti bahawa keseluruhan kolej kediaman di IMC di bawah penguasaan 'sister'. Manakala, semua 'brothers' akan menghuni Mahallah Talhah di IM2 dan IM6. Malahan, ada yang akan menumpang sementara di IM6 dan IM2 sebelum berpindah ke Mahallah baru yang berdekatan Kompleks Dagangan Mahkota (KDM). Keputusan ini juga memberikan kelegaan kepada smua warga kampus kerana mereka tidak perlu mencari rumah sewa sebagai penempatan. Kekalutan yang timbul hanya sementara. Mungkin seluruh warga kampus tidaklah terburu-buru untuk mencari rumah sewa di dalam fatrah final exam ini. Pastinya, golongan yang paling gembira adalah 'sister' yang tidak perlu keluar dari IMC dan kekal di dalam kampus. Bersyukurlah banyak2..
Aku amat berbangga dengan golongan 'brothers' yang sanggup dan bersedia dgn kesusahan pada awal2 kemasukan nanti. Insyaallah, Allah pasti membalas segala jasa baik anda semua. Syabas aku ucapkan kepada brothers yang menujukkan sikap 'gentleman' dan bertenang semasa perbincangan dengan pihak pentadbiran tempoh hari. alhamdulillah, suasana perbincangan dalam keadaan aman damai dan tiada sebarang kekecohan yang berlaku. Semua warga pelajar lelaki memahami kesusahan yang dialami bersama. Pujian dari Datuk Pengarah Kampus wajar menjadi pemangkin kepada kita untuk sentiasa bertenang dan sentiasa mengambil tindakan rasional dalam membuat keputusan dan pertimbangan. Lupa satu lagi, Saudara Sharif pun apa kurangnya pada malam tu. Petah kata-katanya tak perlu dipersoalkan lagi.
Keputusan ini sewajarnya untuk kita fikirkan baik buruknya bersama. Jangan kita emosional dalam tindakan kita, sudahlah. Sekiranya ada apa2 idea dan cadangan yang lebih baik, sama2 kita salurkan dan sumbangnya. Insyaallah, berdasarkan situasi yang berlaku ini, pihak Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UIAM telah bersedia dengan beberapa langkah dan perancangan. Nantikan.....

1 comment:

  1. tp, mslhnyer... keputusan yg dibuat ketika perbincangan tidak sama dgn apa yang bakal berlaku... kenapa berlaku perkara sebegini?

    ReplyDelete