Monday, May 17, 2010

Jauh sikit pun takpe...

Suatu petang......
Ayah dan ummi sedang membaca surat khabar. Aku di sisi hanya mendengar berita-berita yang dibaca ayah. Macam-macam la berita yang ada.. Politik, jenayah, sukan, hiburan.... Pendek kata macam2 ada. Ayahku tertarik dengan satu berita yang dibacanya. Pasal kes mertua dan menantu... Ntah la.. Aku pun tak ingat tajuk spesifiknya. Tiba-tiba ayah memberikan komennya;

"Hmmm... Kes mertua menantu ni.. Ingat tu, nak cari isteri nanti cari betul-betul. Tak cantik takpe, asal baik.. Tahu hormat orang tua"

Eh... Nasihat tu untuk aku ke... Aku apa lagi, tolong tambah la...

"Hehehe.... Memang la nak cari yang baik.. Takkan yang buruk perangai kot" aku menyahut komen+nasihat ayah.

"Tapi kalau orang jauh sikit xpe ke?? Mana la tau jodoh dengan bukan orang Kelate ke" Saje je aku menambah jawapanku dengan persoalan.

"Soal jauh dekat tu jodoh kim. Takdir tu Allah yang tentukan. Kalau dah jodoh bukan dengan orang Kelate... Abe long pun kahwin orang KL" Ummiku memberikan jawapan sebelum sempat ayah memberi jawapan.

Ayahku cuma tersenyum je...

"Ni tanya ni macam dah ada je ni........." sinikal sekali kata-kata ayah.

"Hehehehe.... Takdelah. Saje je tanya" Aku sekadar tersenyum....

Yelah... Masa depan kita tak tahu kan. Lagipun, restu mak ayah jangan lupa tau...

Mood: Hmmmm....... Tak tahu la nak berperasaan camne...

No comments:

Post a Comment