Wednesday, April 21, 2010

Cerita di Tempat Kerja

Sementara menanti pelanggan, aku sekadar duduk-duduk melihat ragam orang di pasar borong ini. Tiba-tiba datang seorang tauke ikan menghampiriku.

(Setelah di"translate" ke bahasa persuratan)

"Bila balik? Cuti ke?" dia bertanya.

"Baru 2,3 hari.... Ha'ah.. Cuti 2,3 bulan" Aku tersenyum ke arahnya.

"Lamanya. Awak dok UIA Kuantan kan? Amik cos ape" pakcik tu bertanya.

Alamak.. bab ni aku lemah sikit. Aku juz jawab "Amik Sains Kesihatan".

Bercerita panjang dengan pakcik tu. Yelah, dia dok cakap pasal anak perempuan dia kat UIA PJ. Insyaallah, akan masuk Kuantan jugak nanti. Dia jugak dok bercerita pasal kepentingan kita cari pendidikan agama. Dan bertanya pendapatku tentang Maahad-maahad tahfiz yang bagus. Aku mendengar dengan setia dan memberikan pendapatku apabila diminta.

Hmm... Bagus juga dapat bersembang begini. Memahami erti masyarakat. Memahami apa itu kehidupan. Betul orang kata. Mahasiswa yang matang tidak akan dilahirkan di dewan-dewan kuliah, namun mahasiswa ini adalah mereka yang mendapat pengalaman dan teguh menempuh cabaran dari dunia luar. Tak la nak cakap aku bagus.... Tapi terasa ingin menuju ke arah kematangan itu. Berhijrah ke arah yg lebih baik.....

Kembara: Hari ini lebih baik dari semalam

No comments:

Post a Comment