Wednesday, March 11, 2009

Mengagumi Salahuddin...

Jumaat (6th Februari 2009) – Aku selesai menonton keseluruhan cerita Kingdom Of Heaven (KOH). Bukanlah aku ni ketinggalan zaman coz cerita ni main kat pawagam 2005 lagi, tapi entah kenapa aku terasa ingin menonton cerita ini.


Tapi apa yang ingin aku kongsikan di sini bukanlah ulasan megenai cerita itu, tetapi jelas aku megagumi ketokohan dan keunggulan Salahudin dalam mengemudi barisan mujahidin membebaskan kembali Kota Palestin dari Pasukan Salib.

Salahudin mementingkan perdamaian namun setelah hak dan maruah umat Islam sendiri dicabuli dan dirampas (tindakan tentera Salib membunuh dan mengganyang umat Islam di Palestin), maruah Islam perlu dibela. Salahudin mengembalikan Palestin ke tangan umat Islam setelah Umar Al Khattab pernah melakukannya (membebaskan Palestin dari kekuasaan Byzantine).


Dalam KOH, tergambar Salahuddin sebagai seorang menghormati hak orang dan penganut agama lain. Tentera Muslimin berjaya menawan semula baitul Maqdis dan Salahuddin memerintah dengan aman. Manakala, perjalanan orang kristian ke telah dijamin keselamatannya oleh Salahuddin.


Kejatuhan semula Palestin pada 1948 akibat penghijrahan beramai2 kaum Yahudi telah menyebabkan umat Islam di sana mula menderita.

Pastinya, kita terus menanti kehadiran Salahuddin kedua untuk membebaskan kembali Baitul Maqdis dari tangan Yahudi Laknatullah…

Umat Islam perlu terus bersatu membela saudaranya yang lain..

Demi kembalinya Islam kepada haknya…. Perjuangan kita masih belum selesai..

1 comment: